Jeg er en elendig blogger. Det er kun rom for forbedringer. Jeg har noe å gripe fatt i. Tiden strekker vel ikke helt til. Samtidig er det, når man jobber med et forskningprosjekt en del tanker som svirrer i hodet - i tide og utide. Egentlig er jo bloggen som skapt for den type tankesvirrer.
Dagens tankesvirring har pågått en stund. Jeg har jobbet litt med fremovermeldinger - som jeg mener er et veldig bra begrep. Det er også et godt innøvd begrep i praksis, men jeg opplever det som et lite brukt begrep i forskningen. Derimot har jeg støtt på det, og nå leste jeg en veldig fin artikkel av Engelsen & Smith (2010), som tar for seg dette begrepet. På norsk er berepet bra, men på engelsk er det litt mer problematisk. Dette skal jeg ikke komme mye inn på. Men på engelsk brukes begrepet feed forward. Om du ser dette for deg blir det altså noe som går i andre rettningen av feedback - altså fremover. Så det fungerer jo.
Det jeg vil formidle fra artikkelen er ett av funnene som Engelsen og Smith gjorde i denne studien. De fant at fremovermeldigene til svake elever fremstod annerledes enn meldingene til sterke elever. Svake elever fikk meldinger som var mindre faglige. Mens sterke elever fikk meldinger som førte dem faglig videre, fikk svake elever meldinger som "Dette var flott". Meldinger som ikke fikk dem faglig videre - enda disse elevene kunne ha mer bruk for nettopp dette. Derav den fengende tittelen på artikkelen: Is excellent good enough? Du finner den i Education Inquiry, 4, December 2010.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteJeg fikk en fin kommentar på min twittring om dette emnet. En twittrer mente at det kanskje var lettere å glemme de sterke, siden en flott innlevering kan være vanskeligere å gi fremovermelding på. Jeg ser dette argumentet. Spesielt for de som er oppmerksomme på problemstillingen. Jeg skal finne tilbake til artikelen, jeg mener de lærerne som var med i prosjektet hadde en begrunnelse på hvorfor det ble slik.
ReplyDelete