Etter en diskusjon med en kollega om hvorfor lærere vurderer endte jeg opp med å sende en melding ut på twitter.
Vurdering er noe lærer er pliktig til å gjøre. Fra ungdomsskoletrinnet er lærer pliktig til å gi eleven karakterer ved semesterslutt, men vi vet fra diskusjonene om vurdering for læring at vurdering handler om så veldig mye mer - heldigvis;) Så, etter den lille kollegiale opplistingen fant jeg ut at jeg kunne twittre en melding og få lærerne selv til å bidra på listen. Mye mer konstuktivt. Da ble jo også diskusjonen fundamentert i praksis. Håper flere kan bidra til listen. Samtidig blir nok neste oppgave å knytte disse punktene til hva som skjer - i praksis.
Twittermeldingen var som følger: Hvorfor vurderer du? For å fremme læring, men også for å...??? #vurdering
Og her er svarene:
1. Tilpasse undervisningen bedre
2. Finne ut hva elevene har lært
3. Sjekke fagkunnskap
4. Motivere
5. Rettleie
6. Justere undervisning
7. Engasjere
8. Holde læringstrykket oppe
No comments:
Post a Comment