Sunday, May 13, 2012

Ulike vurderingsmetoder

I Next-Tell prosjektet er vi opptatt av å undersøke den vurderingspraksis som eksisterer i skolen. I hovedsak er vi interessert i å se hvordan det er mulig å ta i bruk ny teknologi. Det vi vet er at det eksistrer utrolig mange kreative lærere, som ikke er redd for å prøve ut nye metoder. Vi er helt avhengig av disse lærerne for å få en oversikt over hva som eksisterer av praksis.

Prosjektet ser på eksisterende praksis for så å trekke dette videre. Det å ta i bruk eksisterende praksis, legge til nye ønsker og prøve å videreutvikle ny teknologi er kjernen i prosjektet.

For å få en oversikt over eksisterende praksis har jeg intervjuet lærere ved en videregående skole. Vi har også undersøkt hvordan vi kan bruke Second Life i engelskundervisningen og knytte vurderingsmetoder til dette. Dette ble gjort med en klasse på mellomtrinnet.

Men, det eksistrer nok mange flere gode ideer. Derfor fant jeg ut at Twitter kan være en god metode til å nå ut til de innovative lærerne som fins der ute.

Twittermeldingen min var som følger:

Lager liste over vurderingsmetoder og bruk av teknologi. Alle ideer, forslag og eksempler mottas med stor takk. #vurdering for #læring

Legg merke til at dette er listen, og at beskrivelsen av de ulike metodene vil komme i egne poster.
(Om dere er snille å legge inn en kommentar med nye metoder, så legger jeg dem inn i denne listen)


1. Google docs
2. Video
     a. Elevene filmer seg selv
     b. Lærer filmer egen tilbakemelding
4. Facebook
     a. Skriveprosjekt
5. Mobilskole
6. Umiddelbar oversikt
     a. Polleverywhere.com

8 comments:

  1. Dette er et svært spennende prosjekt og det var synd at sesjonen din på NKUL ble avlyst.

    Jeg tror det viktigste er å finne former IKT-støttet vurdering som kan enkelt inngå i praksisen til majoriteten av lærerne. Det er mange kreative og innovative lærere som får til helt fantastiske ting sammen med elevene sine. Artikkelen på http://stacy-stephens.com/2011/11/19/using-technology-in-formative-assessment/ viser til en rekke flotte verktøy, men problemet er at slik praksis skalerer dårlig. De mest IKT kompetente lærerne klarer å sette sammen slike verktøy til en fungerende praksis for dem selv, men det blir vanskelig å få med resten av lærerkollegiet.

    itslearning har også nylig publisert et whitepaper om Vurdering for Læring (VfL) som ligger publisert på http://www.itslearning.no/Websites/itslearningnorge/images/Documents/managing_afl_Norwegian_20_pager_web.pdf
    Hensikten med dette whitepaperet er både å bidra til å samle essensen av konseptet VfL og samtidig komme med noen helt konkrete eksempler på hvordan man kan skape en VfLpraksis uten å måtte være IKTekspert. Vå erfaring er at selv enkle verktøy som Google Docs har en for høy terskel for mange lærere. Det er mye som skal ordnes, ikke minst oppretting av googlekontoer for alle elevene. (Mange elever i VGS og UH har en google konto, men det samme er ikke tilfellet i grunnskolen.)

    Jeg forstår at det kan være spennende å se på muligheter for hvordan verktøy som f.eks. Second Life kan benyttes i et VfL perspektiv, men hvis vi ønsker at flest mulig av alle norske lærere skal utvikle en VfL praksis som også inkluderer IKTstøtte, må vi se etter lavterskelverktøy.

    Jeg håper at prosjektet Next-Tell prosjeket også ser på vurderingspraksis der læringsplattformer er del av etablert praksis. Vi ser mange gode eksempler på slik praksis og Svend Andreas Horgens presentasjon er et bidrag med flere ekspemper på hvordan lærere i alle skoleslag kan jobbe med IKTstøttet VfL. Se http://www.slideshare.net/mobile/svendah/aktiv-bruk-av-itslearning

    Læringsplattformer er ikke perfekte, men de er verktøy som de aller fleste lærerne i Norge har tilgang til og som også svært mange allerede er i gang med. Flere skoleeiere er også i gang med målrettede prosjekter der læringsplattform skal inngå i skolens VfL praksis.

    ReplyDelete
  2. Tusen takk for innspill. Jeg skal se nærmere på referansene du nevner, takk for det. Ellers må jeg si at jeg er veldig enig i din kommentar om lavterskelverktøy. Dette er noe vi absolutt har erfart. SL, faller, etter våre forsøk, absolutt ikke i den kategorien. Det krever mye resurser av både tid, kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Problemet som jeg ser med læringsplattformer er at mange av dem er lukket, de krever en påloggingskonto. Deling av praksis, krever tilgang til verktøyet. Bruker du en annen læringsplattform, feks Moodle eller Fronter, er det ikke nødvendigvis overførbart, fordi funksjonene ikke eksisterer.

    Det vi også ser i våre data er at ikke alle er like glade i læringsplattformen, som deres skole har pålagt dem. Det handler mest om at plattformen ikke er kompetibelt med verktøyene som de henter inn data fra. Vurderingssituasjonene må da legges inn manuelt og den fantastiske muligheten til å "samle data" om elevens læring, forsvinner desverre. Det er mulig jeg tar feil, at noen der ute har funnet ut hvordan dette lar seg løse:)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Dette må vi snakke mer om.
    Vær gjerne konkret i forhold til hvilke verktøy lærerne henter data fra.

    Innenfor læringsplattformene er det rike muligheter for deling. Det er ikke sikkert at alle lærerne er like konfortable med å dele alt mulig ut over egen skole. Deling til et globalt publikum er en høy terskel for mange.

    Se for øvring et bra webinar om hvordan en av itslearnings kunder i USA bruker læringsplattformen for etterutdanning og erfaringsdeling. Det handler mer om gode konsepter enn høy grad av åpen publisering.

    Professional Communities of Learning Presenter: Denise Lutz School District: Reynoldsburg City School District
    https://www.dropbox.com/s/xjhmdmkdsbwry7o/webinar%20april%202012%20pd%20at%20rcsd.mp4

    Flere interessante webinarer på engelsk er publisert på http://www.itslearning.net/webinars-usa

    ReplyDelete
  5. Jeg har vært og snakket med noen i Next-Tellprosjektet i Bergen tidligere, men noen punkter til listen (noen har du allerede):
    - digitale spørreskjema/polls (google forms, polleverywhere, polldaddy mfl.) før, under og etter undervisningen for kartlegging, vurdering, tilpassing og justering av læring og undervisning. Slike verktøy finnes og i lms, men foretrekker gjerne andre.
    - bruk av google-skjema til sporadisk eller systematisk egenvurdering
    - formativ vurdering i prosess-skriving med googledocs, vurdering skjer etter forespørsel fra elever, i timer, i gitt tidsrom en kveld, en gitt dato osv. Fordel: elevene kan spørre og få svar når de er i læringen, ikke noen uker etter.
    - god bruk av selvrettende tester eller komplekse spørreskjema som sender elevene til ulike steder basert på svaret. Da kan læreren lage "læringsløyper". Da kan man legge inn utdyipinger hvis eleven svarer rett, forklaringer og rettledninger hvis de svarer feil. Dette krever en del å lage, men gir stort utbytte for elevene. Google forms er velegnet til det siste, Test 2.0 i ItsLearning kunne vært bra til det første, men har et krevende grensesnitt og fungerer ofte dårlig uten Internet Explorer.
    - Oppfølging av eventuelle lekser ved at elevene sender svar på den med SMS eller MMS, eller ved at de svarer på spørsmål i et skjema. Da fær læreren oversikt over utfordringer knyttet til leksene FØR timen og kan legge til rette ut fra det.

    ReplyDelete
  6. Morten: Oi - ja jeg bør jo være litt mer konkret;) Vi har intervjuet en del lærere om verktøy i bruk. Vårt hovedfokus har nok ikke vært å se på hvordan læringsplattformer ikke fungerer. Men, siden du nevnte det i kommentaren din, sa jeg llitt om det vi fant i intervjuene. Når lærere snakker om bruk av teknologi i skolen, er det naturlig å snakke om LMSen også. Da kommer det også noen kommentarer på hva en finner vanskelig. En henter data med et verktøy en dag, og et annet en annen dag (med data mener jeg elevbesvarelser og det en ser/opplever i klasserommet). Da ender man opp med informasjon om eleven i mange forskellige verktøy. Det noen lærere da snakket om, var muligheten til å trykke på knappen, så var alt organisert ett sted. Verktøy som ble nevnt var MarkIn, Google, Wikis, forskjellige undersøkelsesverktøy etc... Ganske mye forskjellig. En vil jo gjerne ta vare på alle vurderingssituasjonene, også småting, som kan si noe om elevens vei mot målet. Men, som lærer vet du vel alt om dette allerede:)

    ReplyDelete
  7. Bjørn Helge: Tusen takk!!!!
    Husker veldig godt at du var i Bergen. Lærte veldig mye:D Tar med meg videre det du skriver. Mye av det er jo slikt jeg alt har sett en del av, men det er alltid fint å få det formulert nok en gang;) Det jeg ble ekstra glad for, var det du skrev om komplekse spørreskjema og læringsløyper - det vet jeg ikke noe om. Utrolig spennende. Har du en link?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har bare begynt å utforske dette selv såvidt ennå, og funnet noen verktøy som kan være egnet for formålet. Jeg har som mål å lage et eksempel som skal være klart til neste skoleår, og kan prøve å huske å sende en lenke til den når den er klar. Ideen kommer opprinnelig herfra (http://gjemmesiden.blogspot.com/2009/04/its-test.html), selv om det ikke er helt det samme. I utgangspunktet ser jeg for meg dette som noe som er egnet å lage for forlag/NDLA - for den enkelte lærer blir det fort stor. Det blir virkelig interessant hvis det kan lages slik at elevenes valg, tidsbruk etc. blir loggført og kan nås av lærer.

      Delete